Hogyan segítheti a szövegírás a weblapja hatékonyságát?

Aki írni és olvasni tud, az szöveget is tud írni! Nos, ez a megállapítás nem fedi a valóságot. Sokkal kevesebben képesek, mint gondolná, a mondandójukat írásban is szabatosan, érthetően megfogalmazni. Míg élőszóban sokkal egyszerűbb a kommunikáció (a fogalmazási hibák, a félbeszakadt mondatok sem akadályozzák a megértést), addig írásban sokkal nehezebb jól kommunikálni. A szövegírás készsége szerencsére fejleszthető, és vannak irányelvek, amelyeket érdemes betartani, különösen internetes környezetben. Az alábbiakban bemutatunk néhány tippet, amelyeket alkalmazva hatékony szöveget írhat weboldalára.

Pontos célcsoport meghatározás

Pontosan határozza meg, hogy kihez akar szólni. A kommunikáció stílusát, a szóhasználatot a célközönségnek megfelelően alakítsa ki. Szólítsa meg személyesen a szöveget olvasót, az általánosító jellegű többes szám első személy helyett használjon egyes szám második személyt (Te, Ön).

Figyelemfelkeltő cím

Nem csak a bulvár sajtóra, hanem az internetre is érvényes a következő megállapítás: a figyelemfelkeltő cím egymaga képes a szöveget „eladni”. Jól megírt címmel fel kell piszkálnia a látogató érdeklődését, hogy az oldalon maradjon és tovább olvasson.

Tömör és érthető fogalmazás

A kereskedelmi célú weboldalakon a szövegek akkor hatékonyak, ha azokat tömören és érthetően fogalmazza meg. Kerülje a hosszú, összetett mondatokat, valamint a töltelékszöveget. Azt adja az olvasónak, amire kíváncsi, ne terelje el a figyelmét felesleges információkkal. Ne alkalmazzon egymás után túlzottan sok felkiáltó- és kérdőjelet, mivel ez megzavarhatja az olvasót.

Szöveg tagolása, kiemelések használata

A hosszabb szövegek befogadását nagymértékben segíti a tagolás. Használjon a tartalomra utaló alcímeket, a bekezdések ne legyenek túl hosszúak. A fontos tartalmi elemek kiemelésére használjon kiemelést, dőlt vagy félkövér formázással. Az alcímekben és kiemelésekben szerepeljenek az oldal legfontosabb kulcsszavai, és a szövegben forduljanak elő. Ez a sikeres keresőoptimalizálás egyik feltétele.

Cselekvésre ösztönzés

Az értékesítési céllal működő weblapok esetében a szövegek elengedhetetlen kelléke a cselekvésre ösztönzés. Miután felkeltette az olvasó figyelmét, és sikerült kialakítania benne a terméke/szolgáltatása iránti vágyat, már csak a vásárlásra ösztönzés maradt hátra. Ez egyértelmű, világos megfogalmazást igényel.

Linkek alkalmazása

Használja ki az internetes szövegek speciális lehetőségeit. A szövegben (vagy a végén) elhelyezett hivatkozásokkal (linkekkel) kapcsolja össze a tartalmilag összefüggő szövegeit. Ezzel biztosíthatja, hogy a látogató több időt töltsön el a weblapján.

Írjon eredeti tartalmat

Utolsóként jöjjön egy kőbe vésett szabály: ne másolja le a mások által írt szövegeket! Ez egyrészt nem etikus, másrészt a plagizálást a Google keresőalgoritmusa sem nézi jó szemmel. Ha egy adott témában nem lehet újat írni, akkor használja alapnak az elérhető szövegeket (például a konkurencia weboldalán), de azokat csakis saját szavaival, gondolataival fogalmazza újra, és próbáljon valami újat is hozzáadni.